Artikelen

Het nieuwe jaar brengt nieuwe regels

donderdag 11 januari 2024

Het nieuwe jaar brengt nieuwe regels

Het nieuwe jaar is begonnen! 1 januari 2024 wordt niet alleen ingeluid met champagne, vuurwerk en oliebollen, maar ook met de nodige nieuwe wetten en regels. Om ook in 2024 up to date te blijven van de wet- en regelgeving, hierbij een kleine greep uit de veranderingen.

In 2024 lijkt alles weer duurder te worden. De belasting op frisdrank, alcohol, maar ook alcoholvrij bier gaat omhoog. Hetzelfde geldt voor de belasting op vliegtickets. Ook de kosten voor een nieuw paspoort of identiteitsbewijs stijgen. Verder gaan de geldboetes voor strafbare feiten fors omhoog, dus houd u zich vooral aan de wet. Voor de rokers onder ons is er ook slecht nieuws; de belasting op sigaretten en shag stijgt weer, al gaat deze verhoging pas op 1 april 2024 in en de verkoop van e-sigaretten met smaakjes, zoals ‘blueberry ice’ of ‘gummy bear’ is vanaf nu helemaal verboden. Waarom? Omdat deze e-sigaretten met name populair waren onder middelbare scholieren. Naast dat zij nu niet meer kunnen ‘vapen’, mogen zij voortaan ook hun mobiele telefoon niet meer in de klas gebruiken. Er geldt vanaf nu namelijk een landelijk verbod op het gebruik van mobiele telefoons in de klas.

Al het vorenstaande klinkt negatief, maar er zijn niet alleen maar stijgende belastingen en nieuwe verboden. Sommigen gaan er namelijk ook op vooruit. Zo stijgen de uitkeringen, de kinderbijslag, het kindgebonden budget en het minimumloon. Er geldt vanaf nu een minimumuurloon. Voorheen gold een minimum maandloon dat voor iedereen met een fulltime baan gelijk was, ongeacht of in de sector een fulltime baan 36 uur, 38 uur, of 40 uur per week bedroeg. Iemand met minimumloon in een sector van 36 uur per week, verdiende daardoor meer per uur, dan iemand met een voltijdsbaan van 40 uur per week. Dat verschil is er nu niet meer.

Tot slot willen we benoemen dat nieuwgeboren kinderen voortaan de achternamen van beide ouders mogen dragen. Twee achternamen mag dus! Is uw kind na 1 januari 2016 geboren? Ook dan kunt u ervoor kiezen uw kind alsnog de achternamen van zowel vader als moeder te geven.

Mocht éen van deze wijzigingen op u van toepassing zijn, of stuit u op een ander juridisch probleem? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor hulp. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer 0485-561646 of via info@ghadvocaten.nl. Ook kunt u kijken op onze website: www.ghadvocaten.nl.